четвртак, 19. април 2018.

REČ PO RIJEČ (1784)



PIZMA

Piše: Ilija Ozdanovac
Kad god sam, kradomice, još dok sam bio mali, al' već  dovoljno veliki "ja", slušao veleumne (moš' mislit'), razgovore starijih u roditeljskoj kući, pa  često i u "komšiluškim" razgovorima, čuo sam pojam koji mi nekako nije bio baš potpuno jasan, nisam tada znao ni što znači, ali sam nekako slutio da nije baš neka pozitiva, jer, svi su to nekako izgovarali šaptom, među sobom,  skrivajući lice, da netko, ne daj Bože, to  čuje! Dakle, "ma oni su pizmeni" što smo kupili, pa sad imamo ...., "to pričaju samo iz pizme" jer oni ne mogu, a "tili bi", ....i tako nekoliko fraza, frazema i sintagmi temeljene na  osnovnoj riječi: PIZMA!
Ne znajući tada, a ni ne razmišljajući što bi to značilo i u kojem odnosu je to s normalnim razmišljanjem  i poimanjem te  riječi, "utuvio" sam si u glavu da ima veze sa zavišću i zlobom!
Danas, kada su te (uvjetno zastarjele,  al' još žive i dobroopisujuće) riječi, gotovo nestale iz normalnog razgovora (pa, zaboga, svi smo se opismenili i osuvremenili)-možda je vrijeme da se ta PIZMA, rastumači!
PIZMA vuče korijene iz grčke riječi peisma, u značenju: neprijateljstvo, mržnja, zloba, pakost, omraza, ...odnosno, ako je netko pizmen, taj konstantno ustrajava u svom, često, bezrazložnom, neprijateljstvu ili zlobi!.
Riječ "pizma" zabilježena u HER-u, HJP,  Rječniku stranih riječi B.Klaića, a i  "Rečniku srpskih govora Vojvodine".

4 коментара:

Mursinus је рекао...

Podsjetio si me na stihove Tina Ujevića:

"Prebolio sam strasti, pa i ljutu pizmu.
Prekužio sam gnjev na vjerolomstvo.
I naivno se čudim vandalizmu.
Ja bivam mlađi. Svijete, ja sam tvoje potomstvo.

Nedjeljko Nedić је рекао...

I kod nas ta riječ postoji.

Mursinus је рекао...

Ima i ispizmiti se: postati pun mržnje, zlobe, neprijateljstva; ozlojediti se, razgnjeviti se, okomiti se. (RSANU)

Ispizmiti se na nekoga znači prozliti se do te mjere da se nekome želi zlo, pakosno se ponašati, govoriti i činiti s mržnjom, zajedanjem, zločesto. (Lalević)

Mursinus је рекао...

Našao sam u rječnicima još nekoliko izvedenica od "pizme":

- pizmenost - pakost, zloba, omraza, neprijateljstvo, okomljavanje
- pizmenitost - isto
- pizmičavost - isto
- popizmice - prilog: na pizmen način, okomljujući se
- pizmenik - pizmen čovjek, onaj tko se okomio, zlobnik, neprijatelj
- pizmator - isto
- pizmiti se - imati pizmu na koga
- pizmeniti se - isto
- pizmovati - pizmom progoniti, okomljavati se
- pizmljenje - osjećaj pizme prema nekome; postupanje s pizmom.